zaterdag 8 oktober 2011

De Shabbat 1

Opvallend is dat er slechts 1 dag in de bijbel een naam heeft gekregen. Alle overige dagen worden aangeduid met een rangordelijk getal maar zeker niet met een naam. De ene dag die een naam heeft is een door God geheiligde dat is apart gezette dag! En ook inde naam van deze dag vinden we vooral ook terug het rangordelijke getal van zeven.

In Genesis 2 het begin van de bijbel lezen we al van Gods instelling van deze bijzondere en geheiligde dag de Shabbat. God stopte toen met werken en ruste. Deze dag werd ook door God gezegend, geheiligd, ( apart gezet!)

Dat dit zo expliciet vermeld wordt aan het begin van de bijbel moet ons aan het denken zetten dat deze dag wellicht meer betekent voor de gemeente dan een ieder in vele eeuwen van verval ooit heeft vermoed.

Klaarblijkelijk is de gedachtegang dat Adam en Chawa (Eva) geen rustdag kende, dat Noach geen rustdag kende ja dat Av'raham en Sarah ook geen rustdag kende en dat voor het eerst de Shabbat werd ingesteld bij de wetgeving aan Yisra'eel (Israël) op de Sinai. Hier van uitgaande zou dus de conclusie getrokken moeten worden dat God bij de schepping een dag ( die wekelijks terug kwam ) heiligde maar deze heiliging pas voor de mens verzilverde bij de wetgeving op de Sinai! Mijn vraag is: “Is dit waar, was de tijd voor de wetgeving één lange periode zonder rustdagen en kwam er pas een tijdsindeling bij de wetgeving?” Blijkens bv. Genesis 29 was de tijdsindeling van zeven dagen in een week wel bekend en dus ver voor de wetgeving op de Sinai.

Daarnaast kunnen we stellen dat ook Av'raham op de hoogte was van Gods wetten en geboden blijkens Gen 26:5 Maar ook Hevel (Abel), Kain, Noach, Av'raham waren allen op de hoogte van het brengen van offers en hoe dit behoorde te geschieden! Dus wetgeving op de Sinai is beschreven en was nodig na 400 jaar buiten Israël geleefd te hebben waaronder een forse tijd ook onder verdrukking en slavernij. Maar dit betekent zeker niet dat Gods geboden en inzettingen voor die tijd onbekend waren!

Met de schepping van de aarde zien we dat God deze inbedde in de tijd. Een indeling van zeven dagen iedere dag beginnend op de avond wanneer de zon weer onder gaat. Kenmerkend is hier de zinsnede “het was avond geweest, het was morgen geweest” In Israël begint vandaag aan de dag noch steeds de dag op de avond en zeker niet op de morgen. De avond van de eerste dag is dus de ons bekende zaterdagavond!

De scheppingsweek eindigde met een door God geheiligde dag van rust: De Shabbat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten